Σπύρος Μιχαήλ: Μέσα από διαφανείς διαδικασίες να επαναλειτουργήσουμε ουσιαστικά το λιμάνι - ΑΥΓΗ - Τετάρτη 17 Φεβρουαρίου2016

Ο νέος πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένα Ελευσίνας Σπύρος Μιχαήλ μιλάει στην "Α" για τους στόχους και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο "γείτονας" του μεγάλου λιμανιού της χώρας στον Πειραιά. Οι παθογένειες και τα κενά που παρέλαβε η νέα διοίκηση και ο στόχος για ένα λιμάνι με εφαρμογή στα διεθνή πρότυπα, για ανάπτυξη και λειτουργική κερδοφορία οι μεγάλες προκλήσεις.

 

* Μεγάλη συζήτηση έχει ανοίξει τελευταία για το ύψος των χρεώσεων στο λιμάνι της Ελευσίνας για τα φορτηγά πλοία που έχουν δέσει. Είχε ακουστεί ότι φτάνουν ακόμα και 15.000 ευρώ τον μήνα. Γιατί ήταν σε τόσο ψηλά επίπεδα;

Μέχρι τώρα οι χρεώσεις ελλιμενισμού στο λιμάνι της Ελευσίνας περιβάλλονταν από πέπλο μυστηρίου. Ίσως τα Ελευσίνια Μυστήρια ενέπνευσαν τις προηγούμενες πολιτικές και διοικητικές ηγεσίες να αποτιμούν με... μυστικισμό και τις οποιεσδήποτε τιμές. Ένα από τα πρώτα ζητήματα με τα οποία ασχολήθηκε η παρούσα διοίκηση, αμέσως μόλις ανέλαβε, ήταν η απόφαση του Δ.Σ. να προχωρήσει στην κατάρτιση ενός διαφανούς τιμοκαταλόγου χρεώσεων για κάθε πιθανή υπηρεσία που παρέχει το λιμάνι της Ελευσίνας στους πλοιοκτήτες. Ο τιμοκατάλογος αυτός θα καταρτιστεί με βάση τον ανταγωνισμό αλλά και με βάση τις υποδομές του λιμανιού. Έτσι, οι τιμές ελλιμενισμού θα είναι πλέον απολύτως λογικές και παράλληλα ανταγωνιστικές.

 

* Είστε τρεις μήνες στο πηδάλιο του λιμανιού της Ελευσίνας. Ποια είναι η εικόνα που έχετε σχηματίσει για την εταιρεία;

Βρισκόμαστε μπροστά σε μια κατάσταση η οποία νομίζω πως αποτελεί μικρογραφία της κατάστασης της χώρας μας εδώ και πολλές δεκαετίες. Ασαφή πλαίσια και διαδικασίες λειτουργίας που δυσχέραιναν τη λήψη ουσιαστικών αποφάσεων. Γι' αυτό νομίζω πως έχουμε φτάσει και σε αυτή την κατάσταση. Κάτι το οποίο συναντάμε στο λιμάνι και κατ' επέκταση σε ολόκληρη τη χώρα. O Οργανισμός Λιμένος Ελευσίνας (ΟΛΕ) είναι μια κρίσιμης σημασίας επιχείρηση, στην οποία εμείς βρήκαμε παθογένειες που σε καμία περίπτωση δεν περιμέναμε. Όπως προανέφερα, διαπιστώσαμε την έλλειψη παγιοποιημένων διαδικασιών λειτουργίας, την πλήρη έλλειψη οργάνωσης και αποσαφηνισμένων πρακτικών διοίκησης του Οργανισμού, την υιοθέτηση πρακτικών αντιαναπτυξιακής πολιτικής που οδήγησαν την επιχείρηση πολλά χρόνια πίσω. Μέσα από όλα αυτά γίνεται εμφανές ότι στον ΟΛΕ δεν υπήρχε στοχοθεσία προσανατολισμένη στην αντιμετώπιση των προβλημάτων και στη μεγέθυνση του οργανισμού, δηλαδή στην εξυγίανση και στην ανάπτυξη της εταιρείας.

 

* Ποια είναι τα δυνατά της σημεία; Πού θεωρείτε ότι έχει μείνει πίσω;

Το λιμάνι της Ελευσίνας έχει πολλά και ουσιαστικά στρατηγικά πλεονεκτήματα. Το βασικότερο όμως όλων εκτιμώ πως είναι η μικρή απόσταση από τους κυριότερους στρατηγικούς άξονες της ευρύτερης περιοχής που συνδέουν την Αττική με την υπόλοιπη Ελλάδα αλλά και εκτός συνόρων. Βρίσκεται σε απόσταση 1.000 μέτρων από στρατηγικούς οδικούς άξονες και πολύ κοντά στα υπό δημιουργία διαμετακομιστικά κέντρα του Θριασίου Πεδίου. Με τα οποία είναι πολύ πιθανό να υπάρχει άμεση σύνδεση το επόμενο διάστημα, με κάθε πιθανό τρόπο μεταφοράς (σιδηροδρομικά), δίνοντας τη δυνατότητα για άμεση επαφή με το 40% των εγκαταστάσεων της βιομηχανίας της χώρας.

Επειδή όμως γνωρίζουμε πολύ καλά ότι, εκτός της τοποθεσίας, οι υποδομές αλλά και οι υπηρεσίες που προσφέρει ένα λιμάνι είναι πρωτίστως αυτές που το καθιστούν ελκυστικό και κατά συνέπεια ανταγωνιστικό, προχωρήσαμε άμεσα στην καταγραφή των ελλείψεων και την άμεση υλοποίηση έργων προκειμένου το λιμάνι να πληροί όλες τις απαραίτητες προδιαγραφές ασφαλούς ελλιμενισμού. Είναι χαρακτηριστικό ότι παραλάβαμε με σοβαρή καθυστέρηση την εφαρμογή του κώδικα ISPS (Διεθνής Κώδικας για την Ασφάλεια των Πλοίων και Λιμενικών Εγκαταστάσεων από έκνομες ενέργειες), τον οποίο και ολοκληρώνουμε άμεσα. Ταυτόχρονα ανασχεδιάζουμε το master plan,με την αρωγή των στελεχών του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αλλά και μέσω διαβούλευσης με όλους τους φορείς της Δυτικής Αττικής. Το master plan θα ολοκληρωθεί τους αμέσως επόμενους μήνες, έχοντας αναπτυξιακή κατεύθυνση, με συγκεκριμένες χρήσεις παράκτιας ζώνης, πάντα με αυστηροποίηση της προστασίας του περιβάλλοντος.

 

* Πόσο δύσκολο είναι το ότι βρίσκεται δίπλα στον ΟΛΠ αναφορικά με ζητήματα ανταγωνισμού;

Αντιθέτως. Νομίζω πως είναι ιδιαίτερα ευνοϊκό για εμάς. Τώρα που ολοκληρώθηκε η διαδικασία ιδιωτικοποίησης του λιμανιού του Πειραιά και εξαιτίας του γεγονότος ότι το λιμάνι της Ελευσίνας λειτουργούσε συμπληρωματικά προς το λιμάνι του Πειραιά, εκτιμώ πως πρέπει να περιμένουμε μια ουσιαστική αύξηση των εργασιών μας.

 

* Η κύρια δραστηριότητα που είναι το χύδην φορτίο γιατί βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα;

Η ραγδαία πτώση που δημιουργήθηκε από την κρίση σε συνδυασμό με τη μη στήριξη της ελληνικής παραγωγής και τις όποιες γενικότερες παθογένειες οδήγησε σε αυτό το αποτέλεσμα. Εμείς, από την πλευρά μας, έχουμε ήδη αποφασίσει τη συνολική αναθεώρηση της τιμολογιακής μας πολιτικής αφού σήμερα τα τιμολόγιά μας αφορούν το 2007 και όχι το 2016.

Με αυτόν και με άλλους τρόπους θα συνεισφέρουμε και εμείς από την πλευρά μας στην παραγωγική ανασυγκρότηση λαμβάνοντας υπόψη τις νέες συνθήκες ανταγωνισμού.Μην ξεχνάμε άλλωστε πως στην Ελευσίνα υπάρχει πλήρες εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό με μοναδικές δεξιότητες, όπως χαλυβουργοί, ναυπηγοί, οι οποίοι λόγω της κρίσης είναι σήμερα στον αγώνα για την εξεύρεση δουλειάς.

 

Η Ελευσίνα να γίνει ευρωπαϊκό λιμάνι

* Ποιοι είναι οι στόχοι σας για το επόμενο διάστημα;

O πιο ουσιαστικός από κάθε άποψη: Nα έχουμε ένα λιμάνι με εφαρμογή των διεθνών προτύπων και διαδικασιών προς τους λήπτες του. Το ίδιο πλοίο μετά από εμάς πηγαίνει σε ολλανδικά, γερμανικά, γαλλικά και ιταλικά λιμάνια. Είναι η εικόνα μας σε ολόκληρο τον κόσμο.

Σε αυτή την κατεύθυνση, έχουμε ταυτόχρονα ξεκινήσει τις διαδικασίες για την απομάκρυνση όλων των ναυαγίων από τον κόλπο της Ελευσίνας ώστε να έχουμε ασφαλή ναυσιπλοΐα αλλά κυρίως να εξαλείψουμε τον κίνδυνο νέων ναυαγίων με απρόβλεπτα οικολογικά αποτελέσματα. Και εδώ θα πρέπει να ευχαριστήσω τον γ.γ. Λιμενικής Πολιτικής Χρήστο Λαμπρίδη για το ενδιαφέρον του και την ενεργοποίηση των στελεχών του προκειμένου να επιλυθούν όσο το δυνατόν ταχύτερα τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το λιμάνι της Ελευσίνας προκειμένου να γίνει ανταγωνιστικό και ασφαλές λιμάνι που θα συμβάλει στην προσπάθεια της κυβέρνησης να οδηγήσει τη χώρα προς αναπτυξιακή πορεία.

Επεξεργαζόμαστε και αναπτύσσουμε τις δράσεις εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, λόγω των αρκετών πλοίων που αναμένεται να εισέλθουν άμεσα στο λιμάνι για παροπλισμό.

Δίνοντας τη δυνατότητα για εισροή εσόδων, τα οποία θα μας δώσουν την ευκαιρία να αναπτύξουμε δράσεις προς όφελος των κατοίκων της Δυτικής Αττικής, ώστε να μπορούν να είναι σε επαφή με τη δική τους θάλασσα.

Σχεδιάζουμε επίσης κάτι εξίσου σημαντικό, το οποίο έχει να κάνει με την τεχνικοοικονομική μας πρόταση προς το ΤΑΙΠΕΔ, αναφορικά με τα κομμάτια της παράκτιας ζώνης που δεν έχουν σχέση με τις αρμοδιότητες και λειτουργίες του λιμένα και πρέπει να αποδοθούν σε πλήρη χρήση στους δήμους.

 

* Μπορεί η Ελευσίνα να προσελκύσει επενδυτές σε περίπτωση που το ΤΑΙΠΕΔ αποφασίσει να εκκινήσει τις διαδικασίες πώλησης του μετοχικού κεφαλαίου με διεθνή διαγωνισμό;

Κατ' αρχήν ο δικός μας στόχος, με τη συνεισφορά του ΤΑΙΠΕΔ στον ρόλο του τεχνικού συμβούλου, είναι να επαναφέρουμε τον οργανισμό σε λειτουργική ισορροπία διορθώνοντας τα όποια προβλήματα και αδυναμίες του παρελθόντος. Μέσα από διαφανείς διαδικασίες να επαναλειτουργήσουμε ουσιαστικά το λιμάνι σε όλο του το εύρος, δίνοντας τα μερίσματα στο ΤΑΙΠΕΔ, όπως προβλέπει το υπάρχον πλαίσιο λειτουργίας. Τα επόμενα βήματα είναι μια κουβέντα η οποία δεν νομίζω πως είναι του παρόντος. Χωρίς να εννοώ ή να υπονοώ κάτι παραπάνω. Οι στόχοι και οι προτεραιότητές μας είναι διαφανείς, ουσιαστικοί και προσανατολισμένοι σήμερα σε ένα και μοναδικό πεδίο, την ανάπτυξη και τη λειτουργική κερδοφορία του λιμανιού.

 

Δείτε το δημοσίευμα