Η κρίση οδηγεί φορτηγά πλοία στο αγκυροβόλιο Ελευσίνας - ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ - Σάββατο 13 Φεβρουαρίου 2016

Κύμα ποντοπόρων φορτηγών πλοίων ξηρού φορτίου, που θα αγκυροβολήσουν μέχρι νεωτέρας στον κόλπο της Ελευσίνας, αναμένει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Ελευσίνας Σπύρος Μιχαήλ. Μιλώντας στην «Κ», αποκαλύπτει πως έχει ήδη δεχτεί στα αγκυροβόλια που ελέγχει περισσότερα από δέκα πλοία από την αρχή του έτους και εκατοντάδες κλήσεις για πληροφορίες επί του θέματος από πλήθος ναυτιλιακών επιχειρήσεων. Παραδοσιακό ασφαλές καταφύγιο για τους δύσκολους καιρούς των ναυλαγορών, ο κόλπος της Ελευσίνας φαίνεται πως μπορεί σύντομα να θυμίσει το πρώτο μισό της δεκαετίας του 1980, όταν δεκάδες ντάνες πλοίων γέμιζαν ασφυκτικά τον ορίζοντα. Λέγανε τότε οι παλαιότεροι πως «μπορούσε κάποιος να περπατήσει από την Ελευσίνα έως την Κόρινθο χωρίς να βρέξει τα πόδια του»…

Σήμερα, με τους ναύλους για τα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου να μην καλύπτουν ούτε καν τα λειτουργικά τους έξοδα, πόσω μάλλον τα δάνειά τους, πολλοί πλοιοκτήτες ετοιμάζονται να επιλέξουν να τα δέσουν εκκενώνοντάς τα από πληρώματα. Οπως εξηγεί στην «Κ» έμπειρος Ελληνας ναυλωτής, τα ημερήσια έσοδα ενός φορτηγού panamax, περί τους 40 χιλιάδες τόνους gt, δύσκολα μπορούν να φτάσουν τα 4.000 δολάρια, όταν τα ημερήσια λειτουργικά τους έξοδα είναι κοντά στα 5.500 δολάρια. Ο Οργανισμός Λιμένος Ελευσίνας ζητά για ένα τέτοιου μεγέθους πλοίο κάτι λιγότερο από 700 δολάρια την ημέρα για την παραχώρηση θέσης στο αγκυροβόλιο.

Οι αριθμοί είναι αμείλικτοι και λένε την αλήθεια. Μάλιστα, ακόμα και ορισμένες από τις αγορές φορτηγών πλοίων που γίνονται τελευταία από όσους επιχειρηματίες βλέπουν επενδυτική ευκαιρία, λόγω των εξαιρετικά χαμηλών τιμών, έχουν όρο να παραδοθούν σε αργία και σε αγκυροβόλιο…

Η επιλογή της Ελευσίνας όμως έχει και άλλα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, όπως ότι προστατεύεται καλά από φυσικά φαινόμενα, αλλά και επειδή οι κανονιστικές απαιτήσεις εξαντλούνται πρακτικά στην παρουσία ενός «βατσιμάνη» (σ.σ. από το αγγλικό watch man) για να προσέχει το πλοίο. Επιπλέον είναι κοντά στα γραφεία του Πειραιά αλλά και στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, διευκολύνοντας επιθεωρήσεις και επισκευές. Ο Οργανισμός Λιμένος Ελευσίνας ελέγχει το αγκυροβόλιο «Γ» και το μισό «Β», ενώ το άλλο μισό «Β» και το «Α» υπάγονται στη δικαιοδοσία του υπουργείου Ναυτιλίας. Και σε αυτά έχουν ήδη ρίξει άγκυρα πολλά πλοία. Η τάση ήταν εμφανής από πέρυσι, καθώς οι διεθνείς ναυλαγορές βυθίζονταν υπό την πίεση της μεγάλης προσφοράς διαθέσιμων φορτηγών πλοίων και της συρρικνούμενης ζήτησης για μεταφορές.

Η Ελληνική Στατιστική Αρχή πριν από λίγες μέρες ανακοίνωσε τα στοιχεία αναφορικά με τα «αργούντα εμπορικά πλοία» σε ελληνικούς λιμένες, όπως λέγονται τα αγκυροβολημένα επί μακρόν ποντοπόρα. Σύμφωνα με αυτά τα στοιχεία, τα πλοία που είχαν τεθεί σε αργία κατά το 2015 ανήλθαν σε 51, κατά 37,8% περισσότερα από το 2014, και η ολική τους χωρητικότητα κατά 39,3% κατά το έτος 2015 σε σχέση με το έτος 2014. Μέχρι στιγμής το 2016 έχουν ήδη αυξηθεί κατά 50%, σύμφωνα με πηγές της αγοράς και, δυστυχώς, αναμένεται να πολλαπλασιαστούν με ραγδαίους ρυθμούς. Να σημειωθεί πως την Παρασκευή ο δείκτης βαρόμετρο των ναυλαγορών ξηρού φορτίου, Baltic Dry Index, παρέμεινε στο ιστορικό χαμηλό των 290 μονάδων, σε αντίθεση με τους αντίστοιχους δείκτες για τα δεξαμενόπλοια, που σημειώνουν υψηλά 8 ετών και μία από τις καλύτερες περιόδους της ιστορίας τους.